GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE OTOMOBİLLER NASIL BİR EVRİM GEÇİRDİ ?
* 1680 — Çalışabilen ancak kullanışlı olmayan ilk içten
yanmalı motor 1680 yılında Hollandalı Christiaan Huygens’in yaptığı barutun
yanması ile çalışan pistonlu makine oldu. Kapalı bir silindir içinde patlayan
barut kayabilen bir pistona etki ederek piston’un hareket etmesini
sağlamaktaydı.
* 1698 — İngiliz Thomas Savery ilk buharlı makineyi yaptı
*
1769 — İngiliz James Watt uzun süreli çalışan buharlı makineyı yaptı
* 1769 —
Kendi kendine hareket hareket eden ilk araç Fardier Fransız mühendis ve topçu
yüzbaşı
1769 Fardier
1769 Fardier
Nicolas Joseph Cugnot (1725-1804)
tarafından yapıldı.
* 1787 — Oliver Evans Amerikada yolcu taşıyan araç
yapmıştır.
* 1801 — İngiltere’de Richard Trevithick buharlı otomobil
yaptı.
* 1824 — İçten yanmalı motorların, özellikle dizel motorlarının temel
ilkeleri, genç bir Fransız mühendisi Sadi Carnot tarafından ortaya atıldı
*
1830 — 15 – 20 km hızla giden buharla çalışan 14 yolcu taşıyabilen yolcu
otobüsleri imal edildi.
* 1860 — İngiliz Parlementosu bütün arabaların iki
sürücüsü ve önünde gündüz kırmızı bayrak gece kırmızı fener bulunmasını şart
koşan kanun çıkardı. Bu kanun motor gelişim hızını biraz durdurdu. 1896 yılında
bu yasa kaldırıldı.
* 1860 — Hava gazı ile çalışan ticari bakımdan elverişli
ilk motor Belçikalı mühendis Jean Joseph Etienne Lenoir ( 1822-1901 ) tarafından
yapılmıştır.
* 1862 — Fransız mühendisi Alphonse Eugene Beau de Rochas
(1818-1893) 4 zamanlı çevrimin esaslarını ortaya koydu.
* 1867 — Alman
mühendis Nicholaus August Otto ve Eugen Langen (1833-1895), Rochas’ın bulduğu
prensipleri pratiğe çevirerek dört zamanlı çevrime sahip motoru yaptılar.
*
1876 — Nikolaus August Otto (1832- 1891), ilk dört zamanlı gaz motorunu
üretti.
* 1877 - Otto yaptığı motorun patentini Amerikadan aldı.
* 1878 —
İngiliz mühendisi Dugal Clerk iki zaman esasına göre çalışan ilk motoru
yaptı.
* 1880 — Amerika’da George Brayton benzin yakıtlı motor yaptı.
*
1885 — Benzinle çalışan içten yanmalı motora sahip ilk otomobil Alman mühendis
Carl Friedrich Benz tarafından yapıldı
* 1889 — Viyanalı Siegfried Marcus
(1831-1898) geliştirdiği motorla viyana sokaklarında 12 km hızla gezerken halkın
panik yaşamasına sebep olmuş birkaç kaza yapmıştır. 17 suçtan mahkemeye verilen
Marcus keşif yapmayı bıraktı.
* 1890 — Herbert Akroyd Stuart Bir kaza
sonucunda kızgın bir yere değen gaz yağının hava ile karışarak yandığını gördü.
Bu olaydan etkilenerek yaptığı deneylerle motorunu geliştirdi ve patentini aldı.
Motorunda yakıt emilen ve hafifçe sıkıştırılan hava içerisine bir memeden
gönderilerek patlayıcı ve yanıcı bir karışım oluşturulmaktaydı. Bu karışımın
yanabilmesi için cidarları yüksek derecede ısıtılan ve buharlaştırıcı adı
verilen bir ön yanma odası vardır. Ana yanma odasına bir kanalla birleştirilen
bu oda ilk hareket için dışarıdan alevle ısıtılmaktadır. Bu motorda havanın
ısısının sıkıştırma oranıyla arttığı düşünülmediğinden verim düşük
olmuştur.
* 1890 — Bir Alman mühendis olan Capıtaine, Akroyd’un motoruna
benzeyen bir motorun patentini aldı. Bu motorlar yarım dizel (kızgın kafalı)
motorların esasını oluşturdu.
* 1890 — İlk otomobillerin çoğu, dişlileri
olmadığı için yokuş çıkamıyor, önce durup sonra geriye doğru inmeye başlıyordu.
1893’da yapılan Benz Victoria marka arabada bir deri kayışı küçük bir kasnağa
bindiren bir kol kullanılmıştı. Bu düzenek tekerleklerin daha yavaş dönmesini ve
yüksek manivela gücünün arabayı yokuş yukarı tırmandırmasını sağlıyordu. Zincir
çekişli Velo tipi araçtada bu şekilde üç ileri bir geri kasnağı vardı. Çekişin
kolaylıkla arka tekerleklere iletilmesi için motor her zaman arkaya ya da
sürücünün altına konuyordu.
* 1892-1897— Münih yüksek teknik okulu
mühendislerinden Rudolf Diesel dizel motoru yaptı ve geliştirdi.
* 1893 —
Amerikanın ilk başarılı otomobili “duryea” , J.Franck ve Charles Edgar Duryea
tarafından yapılmıştır.
* 1894 — İlk resmi otomobil yarışı
düzenlenmiştir
* 1898 — Fransa Otomobil Kulübü (AFC) Paris'teki Les
Tuiliers'in güneşli bahçelerinde ilk otomobil fuarını organize etmiştir.
*
1902 — İstenildiğinde benzinli istenildiğinde elektrik motoruyla ilerleyebilen
ilk aracı 27 yaşındayken Ferdinand Porsche yapmıştır. 1902 yılında “Mixte-Wagen”
adını verdiği aracı tanıtmıştır. Viyanalı bir fayton üreticisi olan Ludwig
Lohner ile birlikte çalışan Porsche 4 silindirli bir Daimler motoruna aküler,
bir jeneratör ve elektrik motorları ekledi. Bu haliyle Mixte benzinli motor stop
edildiğinde bile akülerin çalıştırdığı elektrikli motorla ilerlemeye devam
edilebiliyordu.
* 1903 — Fransız Gustave LİEBAU ilk emniyet
kemerini tasarladı ve patentini aldı
* 1904 — Kısa adı FIA olan Uluslararası
Otomobil Federasyonu kuruldu
* 1905 — İsveçli mühendis Alfred Büchi egzoz
gazlarından yararlanarak çalışan bir türbin vasıtasıyla dört silindirli bir
motora aşırı hava yüklemeyi başardı.
* 1905 — İlk 4WS ve 4WD sistemi Latil
marka traktöre uygulandı
İlk 4WS ve 4WD sistemi Latil marka
traktöre uygulandı
İlk 4WS ve 4WD sistemi Latil marka traktöre
uygulandı
* 1905 — İlk tampon takılan araç İngilterenin Kilburn
kentindeki Simms Manufacturing Co. tesislerinde üretilen 20 HP gücündeki
Simms-Welback marka araçtır. Aynı yıl tamponun patentinin F.R. Simms tarafından
alınmasına karşın aslında bu fikir yeni değildi 1897 yılında Moravya’daki
İmperial Nesseldorf vagon fabrikasında yapılan çek malı Prasident marka
otomobilin önüne tampon konmuş ancak Viyana yakınlarında yapılan denemelerde ilk
10 milden sonra tampon düştüğü için bir daha takılmamıştır
* 1908 — ABD'li
Henry Ford T modeli adındaki ilk seri üretim otomobili yaptı. İlk üretim bandı
fikrinin de babası olan Ford 1913 de günde 1000 araba üretebiliyordu
* 1918 —
İngiltere’de “ Royal aırcraft establıshment “ fabrikaları mekanik püskürtmeli
dizel yakıt sistemini geliştirdi. Böylece yüksek devirli dizel motorları
oluşturularak hafif taşıtlarda kullanılmasına zemin hazırlandı.
* 1919 —
Avrupanın ilk seri üretim otomobili Type A Citroen tarafından piyasaya verildi.
Citroen aynı yıl dünyada ilk organize satış sonrası hizmetleri
yapılandırdı.
* 1920 — Voisin firması hidrolik olarak çalışan ABS'nin atası
üzerine çalışmalar yaptı." Frenlemenin tekerlekleri kitlemesini önleyici
donanımı " tanımıylada Almanyada 671925 nosuyla ilk patentini aldı
* 1924 —
Citroen dünyanın ilk çelik karasörlü otomobili B10’üretti
* 1924 — MAN'ın
ürettiği bir kamyon direk enjeksiyonlu dizel bir motoru kullanan ilk vasıta
oluyordu
* 1934 — Citroen seri olarak önden çekişli araç üretmeye
başladı
* 1938 — Citroen Hidropnömatik süspansiyon sistemini icat etti
*
1938 — İsviçreli kamyon üreticisi Saurer ilk turbo motorlu kamyonu üretti
*
1938 — Klima'yı standart olarak kullanıma sunan ilk marka Studebaker
Commander'dir
* 1938 — GM tasarımcısı Harley Earl ilk elektrikli cam
sistemini Buick y'ye monte etti.
* 1954 – Döner Pistonlu Motor (Rotary-Wankel
motoru) Felix Wankel tarafından geliştirildi
* 1957 — İlk hız sabitleyicisi
(cruis control) Imperial marka araçta kullanıldı.
* 1958 — İsveç'teki Volvo
Fabrikasında mühendis olan Nils Bohlin Üç noktalı emniyet kemeri olarak bilinen
sistemin patentini aldı.
* 1962 — İlk seri üretim turbo motorlu otomobil
Chevrolet Corvair Monza tanıtıldı. Daha sonra bu modeli Oldsmobile F85 Jetfire
takip etti
* 1963 - Wankel motoru ilk kez NSU Spider marka araçta
kullanıldı
* 1967 — İngiliz otomobil firması Jensen İlk ABS'yi otomobillerine
uyguladı
* 1973 — Avrupa'da seri olarak turbo motorla üretilen ilk otomobil
BMW 2002 oldu.
* 1978 — Modern ilk ABS sistemi BMW 7 serisi ve Mercedes S
serisinde uygulandı
* 1984 — Turbo üreticisi Garrett intercooler adını
verdiği bir turbo soğutucusu geliştirdi. Bu sayede türbine giren hava
soğutularak turbonun performansı artırıldı
* 1986 — Çift turbo takılan ilk
araç Porsche 959 oldu
* 1987 — Bosch ilk üretici olarak ABS sisteminin daha
gelişmişi olan ASR sistemini piyasaya sürmüştür
* 1993 — Fiat Croma TdiD
değişken geometrili turboyla donatılan ilk otomobil oldu. Sistem düşük motor
devirlerinde turbonun verimini önemli oranda artırıyordu.
* 1995 — Bosch 1995
yılında ESP sistemini aktif sürüş emniyetini sağlamak üzere üretime almıştır.
Özellikle virajlarda ve ani yol değişikliklerinde ESP sistemi, yıldırım hızı ile
motor, şanzıman ve frene müdahale ederek aracın savrulmasını önler.
* 2004 —
Çift turbo takılan ilk seri üretim dizel motorlu otomobil BMW 535d oldu
*
2005 — Mercedes üç turbolu v6 dizel motorla donatılmış konsepti Vision SLK 320
Cdi’yi Cenevre otomobil fuarında tanıttı
(alıntı)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder