16 Nisan 2013 Salı

14-16 Yaş Dönem Çocuklarının Sosyal-Duygusal Gelişimi ve Ailelere Öneriler

14-16 Yaş Dönem Çocuklarının Sosyal-Duygusal Gelişimi ve Ailelere Öneriler




Bu dönemde çocuğun kimlik kazanımı tamamlanır ya da kimlik karmaşası yaşamaya devam eder. Kimlik kazanımı tamamlanmazsa bocalama da devam eder. Kimlik kazanımı tamamlanırsa güvenli bir genç olur.
Karşı cinse ilgi özellikle duygusal açıdan kız çocuklarda yoğundur. Bu dönem erkek çocuklar için hormonal yönden yoğun bir dönem olduğu için erkek çocuklarda karşı cinse karşı hem cinsel hem de duygusal ilgi devam eder.
Ergenin çevresinde iletişim kurduğu kişiler ya da iletişim kurma yoğunlukları değişir.
Aileye Öneriler
Çocuğu sosyal faaliyetlere teşvik etmeliler.
Kız-erkek çocuk ayrımı ne aile için ne de dışarıdaki çocuklara karşı yapılmamalıdır.
Aile sık sık çocukla konuşmalı, sorunlarını dinlemeli ve ona destek olmalıdır.
Çocuğun kimlik karmaşasını önlemek için, onu hoşlandığı şeylerle belirli ölçüde baş başa bırakmalıdır.Örneğin; İpek 15 yaşında lise 1. sınıf öğrencisidir. Alış-verişe annesiyle beraber çıkarlar. Sonra İpek alacağı kazağın nasıl olacağına karar veremez annesi de bu kararı onun vermesini ister ve İpek “Aaa! Ayşe’nin üzerinde geçen gün görmüştüm bu kazağı çok yakışmıştı ben onu alacağım!” der. Evet belki o kazak İpeğe de yakışacaktır ama İpek böyle giderse hep bu şekilde alış-veriş yaparken kararsız kalacaktır.
Bu dönem çocuklarına ailenin öğretmesi gereken en önemli şey onların kendi beğenileri doğrultusunda ve kendisine yakışanı seçmesi için rehberlik etmesidir. Bu durumda anne “İpek madem ki karar veremedin o zaman gözüne takılan birkaç tanesini dene en çok hangisi sana yakışıyorsa onu alalım.” diyebilmelidir.
 
Kaynak:http://pdrgunlugu.net/14-16-yas-adolesan-donem-cocuklarinin-sosyal-duygusal-gelisimi-ve-ailelere-oneriler/

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder