14-16 Yaş Dönem Çocuklarının Sosyal-Duygusal Gelişimi ve Ailelere Öneriler
Bu dönemde çocuğun kimlik kazanımı tamamlanır ya
da kimlik karmaşası yaşamaya devam eder. Kimlik kazanımı tamamlanmazsa bocalama
da devam eder. Kimlik kazanımı tamamlanırsa güvenli bir genç olur.
Karşı cinse ilgi özellikle duygusal açıdan kız
çocuklarda yoğundur. Bu dönem erkek çocuklar için hormonal yönden yoğun bir
dönem olduğu için erkek çocuklarda karşı cinse karşı hem cinsel hem de duygusal
ilgi devam eder.
Ergenin çevresinde iletişim kurduğu kişiler ya da
iletişim kurma yoğunlukları değişir.
Aileye Öneriler
Çocuğu sosyal
faaliyetlere teşvik etmeliler.
Kız-erkek çocuk
ayrımı ne aile için ne de dışarıdaki çocuklara karşı yapılmamalıdır.
Aile sık sık
çocukla konuşmalı, sorunlarını dinlemeli ve ona destek olmalıdır.
Çocuğun kimlik
karmaşasını önlemek için, onu hoşlandığı şeylerle belirli ölçüde baş başa
bırakmalıdır.Örneğin; İpek 15 yaşında lise 1. sınıf öğrencisidir. Alış-verişe
annesiyle beraber çıkarlar. Sonra İpek alacağı kazağın nasıl olacağına karar
veremez annesi de bu kararı onun vermesini ister ve İpek “Aaa! Ayşe’nin üzerinde
geçen gün görmüştüm bu kazağı çok yakışmıştı ben onu alacağım!” der. Evet belki
o kazak İpeğe de yakışacaktır ama İpek böyle giderse hep bu şekilde alış-veriş
yaparken kararsız kalacaktır.
Bu dönem
çocuklarına ailenin öğretmesi gereken en önemli şey onların kendi beğenileri
doğrultusunda ve kendisine yakışanı seçmesi için rehberlik etmesidir. Bu durumda
anne “İpek madem ki karar veremedin o zaman gözüne takılan birkaç tanesini dene
en çok hangisi sana yakışıyorsa onu alalım.” diyebilmelidir.
Kaynak:http://pdrgunlugu.net/14-16-yas-adolesan-donem-cocuklarinin-sosyal-duygusal-gelisimi-ve-ailelere-oneriler/
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder