KURBAN BAYRAMI NASIL ORTAYA ÇIKMIŞTIR
Kurban Bayramı Nasıl
Ortaya Çıkmıştır?
Cenab-ı Hakk'ın dostu olma şerefiyle şereflenmiş bir
peygamber olan İbrahim (a
s
) bir adakta bulunmuş, bir
oğlu olduğu takdirde onu Allah'a kurban edeceğini adamıştı
Aradan geçen zaman
içerisinde oğulları olmuş ama o, adağını nasılsa unutmuştu
Rüyada oğlunu kurban ediyor
görmüş ve irkilmişti
Hz
İbrahim bu rüyayı üç ayrı
gece görmüştür
Peygamberlerin rüyası vahiy olduğu gibi onlar tarafından yapılan tabirleri de
vahiydir
İbrahim a
s
da rüyasını, oğlunu kurban
etmesi gerektiği şeklinde tabir etmiş ve böylece bu tabir de vahiy olmuştur
Artık Hz
İbrahim'in bu vahyi yerine
getirmesi gerekiyordu
Elbette bu çok zordu ama Allah'tan
aldığı vahye uymaması daha zordu
İbrahim a
s büyük bir imtihan
karşısında olduğunu anladı
Hiç tereddüt etmeden Allah'a teslim oldu ve
durumu oğlu İsmail aleyhi's-selâm'a açmaya karar verdi
Şimdi konu ile
ilgili olarak Kur'an-ı Kerim'in açıklamalarını dinleyelim: Allah Teala
buyuruyor:
"İbrahim 'Ey Rabbim, bana iyilerden (bir oğul) ihsan et'
dedi
Biz de
kendisine yumuşak huylu bir oğul müjdeledik
Oğlu yanında koşacak çağa
gelince, 'Ey oğlum, ben seni rüyamda boğazladığımı gôrüyorum, bir düşün, ne
dersin ?' dedi
(İsmail) Babacığım, sana ne emrolunuyorsa yap
İnşaallah beni
sabredenlerden bulacaksın
' dedi
Her ikisi de Allah'a teslim
oldular (Allah'ın emrine boyun eğdiler)
İbrahim, oğlunu şakağı
üzerine yatırdı
Biz de
ona şöyle seslendik: 'Ey İbrahim, rüyana gerçekten sadakat gösterdin, şüphesiz
ki bu apaçık bir imtihandı
' Dedik ve ona (İsmail'e karşılık ) büyük
bir kurbanlık fidye verdik
Kendisine sonradan gelenler için de iyi bir
nam bıraktık
Selam
olsun İbrahim'e
İşte
biz iyilik yapanları böyle ödüllendiririz
Çünkü 0, bizim mümin
kullarımızdandır
"
(Saffât, 100-111
)
Görülüyor ki, Kur'an da Hz
İbrahim'in gördüğü rüyanın
vahiy olduğunu teyit etmiştir
Çünkü Cenâb-ı Hak kendisine
seslenirken:
"Ey İbrahim, gördüğün rüyaya gerçekten sadakat gösterdin
" buyurmuştur
İbrahim a
s, Allah'ın emrine boyun
eğerek oğlunu kurban etmek üzere şakağı üzerine yatırınca Cenab-ı Hak, İsmail'in
yerine bir koyun kurban etmesini emretmiştir
Bu, Allah'ın insanlığa
büyük bir lütfudur
Allah,
insanları Hz
İbrahim'in aracılığı ile insanı kurban etmekten korumuş olmasaydı muhtemelen
insanlar, insan kurban etme, gibi korkunç bir geleneğe sahip olabilirdi ve
insanları bu korkunç gelenekten kimse de kurtaramazdı
İbrahim a
s oğlu yerine Cenâb-ı
Hakk'ın kendisine gönderdiği koçu kurban etmiştir
Böylece kurban Hz
İbrahim'den sünnet olarak
bize intikal etmiştir
Kurban, insanın Allah'a yaklaşmasına
ve O'nun rızasını kazanmasına vesile olan bir ibadettir
"Kurban"kelimesinde bu mana
vardır
İnsan
kurban kesmekle İbrahim (a
s
) gibi Allah'a ve O'nun
emirlerine bağlılığını, gerekirse O'nun rızasını kazanmak için her fedakârlığa
katlanacağını göstermiş olur
Allah'ın hoşnutluğunu kazanmak için
yapılan her şeyde esas olan iyi niyettir
Kurbanda da böyledir, iyi
niyet ve ihlas esastır
Bakınız, bu konuda Kur'an-ı Kerim'de şöyle
buyuruluyor:
"Onların (kurbanların ) ne etleri ne de kanları Allah'a
ulaşır
Fakat
O'na sadece sizin takvanız ulaşır
'' (Hacc, 37
)
Esasen Allah Teâla
ancak takva sahiplerinin yapmış oldukları ibadetleri kabul eder
Maide suresindeki şu ayet-i
kerimeler bu konuyu bir örnek vererek açıklıyor
Allah Tealâ buyuruyor
"(Ey Muhammed)
Onlara Adem'in iki oğlu ile ilgili haberi hakkıyle oku
Hani her ikisi birer kurban
sunmuşlardı, birinden kabul edilmiş, diğerinden kabul edilmemişti (Kurbanı kabul
edilmeyen ötekine)
-Seni öldüreceğim, demişti
Diğeri ise :
- Allah,
yalnız kendisinden korkanlardan kabul eder, dedi ve devam etti : "Allah'a yemin
ederim ki sen beni öldürmek için bana el uzatsan da ben seni öldürmek için sana
el uzatacak değilim
Ben, alemlerin Rabbi olan Allah'tan
korkarım
''
dedi
(Maide, 27-28
)
Görülüyor ki, kurban kesenlerden biri iyi niyeti ve Allah'tan korkması
sebebiyle sunduğu kurban kabul görmüş, diğeri ise kötü niyeti sebebiyle kurbanı
kabul edilmemiştir
Sevgili Peygamberimiz de bu konuda
şöyle buyurmuştur :
"Amellerin kıymeti ancak niyetlere göredir
Herkesin niyet ettiği ne
ise eline geçecek olan ancak odur
''(Buharî, Bedülvahiy, 1
) (alıntı)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder