Hızlı Okuma Yöntemleri Nelerdir
Sesli Okuma: İlkokul
çağlarında daha iyi anlamamıza yardımcı olacağını zannederek geliştirdiğimiz ve
okuma hızını önemli derecede yavaşlatan bir unsurdur. Ortalama konuşma hızı 200
kelime kadardır. Sesli okuduğumuz zaman kendimizi bu limite sınırlandırmış olur
ve bu hızın üstüne çıkamayız. Oysa okuduğumuzu anlamak için kelimeleri dil ve
kulak yollarından geçirerek beyine göndermemize gerek yoktur. Göz çektiği
fotoğrafları dilimizden yüzlerce defa süratli olarak beyine göndermekte ve beyin
almaktadır. Sesli okuduğumuz zaman 200 kelime 1 dakikayla sınırlandığı için
okuma hızımız çok daha hızlı olan beyin kapasitemize yetişememekte, arta kalan
beyin kapasetimiz, boşluğu başka düşüncelerle doldurmaya çalıştığından
konsantrasyonumuz ve okuma etkinliğimiz azalmaktadır.
İçinden sesli okumakda bir okuma türüdür. Her ne kadar bunda dudaklarımız
kelimeleri tek tek telaffuz etmiyor ise de , ses tellerimiz kımıldıyor ve okuma
hızımız 500 kelime 1 dakikayla sınırlıyoruz. Bunu önlemek için uzmanlar okurken
çiklet çiğnemeyi öneriyorlar.(Gözle görme alışkanlığı edinene kadar) Okurken
çiklet çiğneme temponuz hiç değişmezse bu yanlış alışkanlığı yenebilir ve gözle
okumaya başlayabilirsiniz.
Her kelimeyi okumak da okumayı yavaşlatan nedenlerden biridir. Başka dillerde
de, Türkçe´de de cümle yapılarında anlam bir kaç kelimede toplanmıştır. Diğer
kelimeler onları düzenli bir cümle halinde birleştirmek için kullanılmıştır. Ve,
gibi, ile için v.s. gibi sıksık tekrarlanan ve okuduğumuzu anlamamamıza büyük
katkısı olmayan bu kelimeleri her seferinde okumak, bize büyük zaman
kaybettirir. Başlangıçta hangi kelimelerin gereksiz olduğunu doğru tespit
ederek, okumadan atlamakta büyük güçlük çekecek, ama zamanla bu konuda da
yetenek geliştirerek 300 kelimelik bir yazının 100 kelimesini okuyarak
anlayabilirsiniz.
Hızlı okursak anlayamayacağımızı zannetmek, okumamızı en fazla yavaşlatan en
önemli psikolojik etken ve yaygın olan yanlış bir kanıdır. Kağnı arabaları satte
3-5 kilometreden hızlı gidemezdi. Otomobil bu hızı 100- 200 kilometreye çıkardı.
Eskiden insanlar bu hızlara ulaşılabileceğini düşünmezlerdi. Biz de bu gün,
yarın kabulleneceğimiz gelişmelere inanmıyor ve direnç gösteriyoruz. Dakikada
6000 kelime okuyarak 13 yaşında üniversiteye giren Mariel Aragon, dakikada 2500
kelime okuyarak A.B. D.´yi yöneten John Kennedy, hızlı okuyarak da daha iyi
anlanabileceğinin kanıtlarıdır.
Öyleyse bu şartlanmayı bir kenara bırakarak okuma hızınızı arttırın. Anlama
hızınız başlangıçta düşecek, ama hızınız arttıkça eski derecenizi yakalayıp
geçecek, daha iyi anlayacaksınız.
Geri dönmek; bize en fazla zaman kaybettiren alışkanlık. Konsantrasyon
eksikliğinden olur. Geri dönme imkanımız olduğu sürece de konsantrasyonumuz
azalır. Öncelikle kendinize geri dönmeyi yasaklamalısınız. Geri dönme şansınızın
olmaması konsantrasyonunuzu arttırır. Başlangıçta bazı paragrafları
anlayamadığınızı hissedeceksiniz. Endişelenmeyin ve geri dönmeyin. Kendinize
“Bugüne kadar geri dönerek okuduğum her paragrafı anladım mı? Şimdi hatırlıyor
muyum?” diye sorun . Umarız cevabınız endişelerinizi yatıştırır.
Göz eğitimsizliği; gözün satırlar üzerinde düzenli hareket edememesidir.
Okuma eğitimini yetirence alamayan bir göz, satırlar üzerinde gezinir, durur.
Sıçramalar ve duraklamalar düzenli olmaz. Kişi sık sık geri dönüşler yapar. Bu
nedenle de satırdaki düşünceleri birbirlerine bağlayarak bütünleştirip
anlamlandırmada zorlanır. Bunun için gözü, sürat ve çabukluk kazandırıcı bazı
yardımcılarla eğitmek gerekir. Örneğin bir vasıtada giderken ilanları okuyarak
ve varsa videoda 2-3 kat hızlandırılmış alt yazılı filimleri seyrederek küçük
göz egzersizleri yapabilirsiniz. Başlangıçta yoğun kontrasyon nedeni ile başınız
ağrıyacak , ama bir süre sonra alışacaksınız. Alt yazılı bir filmi normal
hızında seyrettiğinizde size çok yavaş gelecek ve canınız sıkılacaktır.
Pasif okumak; okuyacağınız yazıya zihninizi yönlendirmeden, anafikri, yazarın
düşünce ve olaylara bakış biçimini, üslubunu anlamadan yapılan okumadır. Yazıyı
ne amaçla okuduğunuzu bilmeden yapılan okumalar, okuma hızını düşürür. Dikkat
yoğunlaşması olmadığı için de anlama olayı oluşmaz. O nedenle önce okunacak
konuyu niçin okuyacağınızı belirlemeniz gerekir. Sonra bir ön okuma yaparak
sorular belirlemek, soruları yanıtlamak için tekrar dikkatinizi yoğunlaştırarak
yeniden okumak, etkili okumayı sağlar.
Bilgi ve kültür düzeyi eksikliği; okuma hızınızı yavaşlatan en önemil
nedenlerden biridir. Yeni edinilmek istenen bilgilerin iyi kavranabilmesi, daha
önce o konu ile ilgili kavramların kazanılmış olmasına bağlıdır. Hiç temel
bilgimizin olmadığı bir konuyu anlamak çok zordur. Temel olmadan inşaat
yapılmaz. Yani bilgi ve kültür eksikliği, okunacak konunun anlaşılmasını
zorlaştırdığı için,okuma hızı da düşer. Bunun için parçada geçen, anlamını
bilmediğiniz kelimelerin anlamını öğrendikten sonra dikkatle okumanız anlamanızı
kolaylaştırır.
Okumanın ne anlama geldiğini iyi bilin; Okumak yalnızca sözcük kümeleri
görmek değildir. Okumak yazarla aktif bir söyleşi şeklinde sürdürülen zihinsel
bir süreçtir. Bu anlamda okuyabilmek için görmenin ötesinde zihinsel beceriler
gereklidir. Bu zihinsel beceriler de öğrenme yolu ile gerçekleştirilebilir.
Örneğin bir metne bir bakışta en fazla iki- üç sözcük algılayabilen bir
okuyucu belirli bir eğitim programı sonucunda bir bakışta cümlenin ya da
paragrafın tümünü algılayabilir hale gelir. Yine öğrenme sonucunda, sürekli
olarak her okuma çabasında yazarla aktif bir söyeşi içinde yazarın görüşlerini
açığa çıkarmayı öğrenerek etkin bir okuyucu olabilir.
Okumanın gerçek amacı, anlamı çabuk ve doğru kavramaktır. Bu okumanın
geliştirilmesi için, etkili okumanın temeli olan hız, kavrama ve bellek arasında
bağ kurulmasını gerektirir. Okumada kavrama ile hız arasında yakın bir ilişkinin
varlığı kabul edilmekte, kavramaya ilişkin becerilerin arttırılması hızlı okuma
ile olası görülmektedir.
Hızlı okuma
Hızlı okuma için , okuma yanlışlarımızı
düzelterek kendimizi hazırladık. Şimdi de hızlı okuma yöntemlerine geçmeden
önce, düşünce olarak atmamız gereken adımlar var.
a- Gözlerimizle aklımızı birlikte çalışmaya alıştırmak
b- Bir metinde her sözcüğü okumak zorunda olmadığımıza inanmak
c- Her metinin ya da kitabın aynı değerde olmadığını kabul etmek. Yani
bazılarının zor, bazılarının kolay olduğunu bilmek
d- Okuyacağınız her metin ve kitapta amaçlarınızın farklı olduğunu kabul
etmek okuma hızınızı da buna göre ayarlamak gerektiğini
bilmek.
Hızlı Okuma Yöntemleri
Göz Devinimlerimiz:
Daha hızlı okumak, etkili bir okuyucu olabilmek için gözlerimizle aklımızı
birlikte çalıştırmaya alıştırmamız gerekiyor.
Okuma sırasında, gözümüz satırlar üzerinde soldan sağa, sağdan sola,
yukarıdan aşağıya (bazen aşağıdan yukarıya) göz sıçramaları ile ilerler. Okuma
olayı, işte bu sıçramadaki duraklamalar (saplama) sırasında, yakalayabileceğimiz
sözcük kümesini algılayarak , gerçekleştirilir. Bu yüzden hızlı ve usta bir
okuyucu olabilmek için, göz sıçramalarını hızlandırmak, duraklama süresini
kısaltmak, duraklama süresince çok sayıda sözcük görebilmek (4-5sözcük) yani
görme yelpazemizi genişletmemiz gerekiyor. Bu üç özelliği kontrol etmek beynin
işidir. Zihnimizin kotrolü dışında gerçekleşen sıçrama ve duraklamalardan görüş
alanına girenleri algılamak olanaksızdır. Öyleyse aklımız sürekli emir veren,
kontrol eden ve gönderilenleri algılayacak biçimde hazırlıkta ve işlerlikte
olmalıdır.
Sapmalar: Daha çok sayıda sözcük kümesini algılamak için; sözcük
kelimelerinde gözün önce belli bir noktaya sapması, sonra bu saptığı noktanın
sağından ve solundan mümkün olduğunca çok sayıda sözcüğü algılaması gerekir.
Lezzetli ve Temiz yemekler yapan bir aşcıdır.
1.Sapma noktası 2. Sapma noktası
Kolon Okuma: Günümüzde metinler gittikçe daha dar kolonlar halinde
basılmaktadır. Gazetelerde dergilerde ve büyük magazinlerde bu kolonlara daha
sık rastlanmaktadır. Bu kolonlar, ortalama 5-7 cm den oluşan sıfatlardan meydana
gelmektedir. Dar kolanlar büyük bir gidiş- gelişi zorunlu kılan geniş
satırlardan daha kolay gözden geçirilmektedir. Diğer yandan yukarıdan aşağıya
doğru okuma dikkati daha çok uyarmaktadır. Dar kolonlar genellikle her satırda
bir ya da iki sapmayı gerektirdiğinden, ritim konusunda büyük yarar
sağlamaktadır.
Göz Gezdirme: Görme yelpazemiz genişledikçe, metnin bütününü dikkatli bir
şekilde görme, düşünceleri yakalama hızına da ulaşırsınız.
Etkili okuyucu,
metnin özelliklerine göre hızını ayarlayabildiği gibi, her metinle ilgili
ihtiyaç ve amaçlarının farkı olacağını kabul eder. Amacını belirledikten sonra
metnin bütününe yönelik yaptığı “Göz Gezdirme” Tekniği ile dikkatli bir okuma
yapabilir.
Göz gezdirme ile çok yüksek hızlar elde edersiniz. Neye ve nasıl göz
gezdireceğimizi iyi belirlersek bu, hız kavrayışımızı düşürmez.
Göz gezdirme, bir metni okumaya başlamadan önce yapılan “Göz atma” dan
farklıdır. Göz gezdirme de amacımız belirli olduğu için daha dikkatli bir
inceleme yaparız. Okunan metin çok kolay ve okuyucunun bildiği konuyu içeriyorsa
göz gezdirme de yeterli bilgi edinilebilir.
Etkili bir göz gezdirme davranışında; metin başlığı alt bakşlıkları, giriş ve
ilk paragrafı, sonraki paragrafların ilk ve son cümleleri numaraları, büyük
harfle ya da italik yazılmış yerleri son paragraf ve varsa özeti okumalıdır.
Esnek Okuma: Okuma yöntemimizi ve hızımızı belirleme okuma amacımız ve metnin
özellikleri önemli rol oynamaktadır. Etkili okumada okuyucu, her durumda uygun
okuma tutumunu alabilmelidir. Uygun okuma tutumunu alabilmek, esnek okumayı
gerektirir.
Eğer günlük yaşamda karşımızı çıkan yeni bilgilerden gereğince ve uygun bir
şekilde yararlanmasını bilmezsek, bir çok şeyi kaçırır, önemli bilğileri
edinemeyiz . Ayrıca daha az zaman ayırarak yapacağımız okumayı, hem daha fazla
zaman harcayarak yapar, hem de okuduğumuz metinden yeterince doyum alamayız.
Oysa okuma hızını ve yöntemini, okuma amacına ve metnin özelliklerine göre
ayarlayabilen, yani “Esnek Okuma” yapabilen bir okuyucu en kısa zamanda, en çok
bilgiyi alabilir.
Her gün karşılaştığımız yeni okuma durumlarını incelediğimizde, esnek okumayı
daha iyi anlayabiliriz. Okunacak şeyler değişik türde olduğundan , bunları okuma
amacımız da değişir. Farklı teknikler kullanırız. Örneğin güne gazete okuyarak
başadığınızı düşünelim. Ancak zamanınız sınırlı, derse yetişmek durumundasınız.
O zaman sadece başlıklara bakar ilginizi çeken haberlere de şöyle göz atarsınız.
Okula gittinizde, derse girmeden önce eğer konu anlatacak iseniz, bildiğiniz
şeyleri eleyebilmek için göz gezdirirsiniz. Bildiklerinizi atlar yeni bilgileri
okursunuz. Öğleden sonra arkadaşınız size bir dergiyi verdi diyelim. İlginç bir
makale var mı diye dergiyi tararsınız. İlginizi çeken bir makale bulduğunuzda,
yeni bir bilgiye rastlamak için göz atarsınız. Akşam iyi bir film ya da program
bulabilmek için gazetelerden programları tararsınız. Yarınki dersinizi hazırlama
durumunda ise, metindeki herşeyi okumanız gerekmediği düşüncesinden hareketle
kitabınızın o bölümüne göz atar, elde etmek istediğiniz bilgilere göre önemli
başlık ve alt başlıkları belirlerseniz. Konusunu ana fikir ve ayrıntılarını
araştırır, önemli kısımlar üzerinde daha fazla zaman harcayarak, ayrıntılar
üzerinde daha hızlı geçerek ya da atlayarak okumanızı sürdürürsünüz. Gördüğünüz
gibi, okuduğunuz bu çeşitli türden malzemelerin her birine göre okuma amacınız
da farklı olacaktır. Yine malzemenin türüne göre yöntem ve hızınızıda
değiştirmeniz gerekecektir. Eğer bunu uygun bir şekilde yapmayı başarırsanız
esnek bir okuyucusunuz demektir.
Esnek okuyucu, nasıl okuyacağına karar verirken, metinin türünü de dikkate
alarak zaman zaman teknik değiştirebilir. Metin , açık bir dille yazılmış ve
izlenmesi kolay bir anlatımı olduğunda, hızlı bir okuma yapılabilir. Ancak metin
açık bir dille yazılmamış, anlatımı kolayca özlemeye elverişli olmadığında daha
yavaş ve dikkatli bir okuma yapılabilir. Eğer bu şekilde esnek davranamazsak,
amacımıza ulaşamadığımız gibi zamanımızı da boşa harcamış oluruz.
Esnek okuyucu, okuma yöntemini kararlaştırırken zamanını dikkate alır.
Örneğin bir metni ne kadar dikkatli okuması gerekirse gereksin, eğer yeterli
zamanı yoksa, ya bir kısmı okur, bir kısmına göz atar ya da baştan sona dikkatle
göz gezdirir. Ayrıca, eğer o anda fiziksel bir rahatsızlığı varsa, genel
düşünceyi anlamak için sadece göz atar. Özetle esnek okuyucu, durumuna göre
hızlarını bilen ve uygulayan kişidir.
Kavrama ve Sezme: Görme, her sözcüğü anlamanız için yeterli değildir. Görme
yeteneği, anlama, görme ve zihin yeteneklerinin bir sentezi sonucunda ortaya
çıkmaktadır. Bunun sonucu, yazılı bir sözcüğü görür görmez tahmin ediliyor,
taman olmadan profilini ve diğer özelliklerini tamamlıyor, böylece görüşünüzü
kontrol etmiş oluyorsunuz.
Okuma sürecinde, sözcükleri sadece görmek yeterli değildir. Aynı zamanda bir
sözcüğü diğerinden ayırmak gerekir. Yazmada ise , dil bilgisi ve sözcükleri
birleştirmede kullanılan bağlama kuralları etkili olmaktadır. Sonuç olarak
okumak, soyut ve göze dayalı anlamlar üretmektir. Bu üretimi sözcüklerin doğru
seçimi, sözcüklerin anlamları, tipleri, türleri ve yaptıkları
belirlemektedir.
İyi bir okuyucu olmak, sizin etkili okumanızı sağlayacak çeşitli teknikler
uygulamanız gerekmektedir. Şimdi yapacağınız alıştırmalarda, okurken eksik
bırakılan sözcüğü izleyen sözcüklerden tahmin etmeye çalışın. Böylelikle anlama
ve sezme yeteneğinizi ğeliştirebelersiniz.
UYGULAMA: Aşağıdaki kısa metinde boş bırakılan yerlerde konuşulması gereken
sözcükleri düşünerek, kavrayarak bulup yazınız. Bu tür çalışmaları sık sık
yaparsanız kavrama ve sezme gücünüz artar.
Oğlumuz
Karlı b…. şubat g….. doğmuştu. Babanın k…. verirken b…. tuhaftım.
İsim a….., kamus b…… ne kadar b ….. gelmişti . O…… ışıl ı….. , kainat g…..
manalı b….. kelime b….. istiyorum. S…… Ömer d……. Bu da o…..yakışmıştı. O……
tarihe girme b…… Ömer´in ikbaline layık, g……
İlk g…., i….. diş, i….. kelime,
annesine doğru genç, g…… ve mes´ut a….. doğru i….. adım.
Seçici Okuma: Bundan önceki bölümlerde etkili ve hızlı okumayı geliştirmek,
okuma verimini arttırmak için bir takım stratejiler geliştirdik. Bu aşamadan
sonra hedefimiz, okumaya, ayırdığımız zamanı daha verimli kullanabilmek, kısa
zamanda daha çok bilği edinebilmek. Bu hedefe ulaşabilmek, hızlı ve seçici
olmayı gerektiriyor. Aslında her okuma da seçici olunmalı. Ancak hızlı okurken
buna daha çok ihtiyacımız var.
Okumada önemli olan, yazarın iletmek istediği mesajı, okuyucunun yazılı
sözcükler arasından bulup çıkarmasıdır. Daha önceki bölümlerde, yazarın
düşüncesini kavramada etkili olan bir takım etkili okuma tekniklerinden
bahsetmiştik. Bu tekniklerde hız , çabukluk, esneklik derecelerine nasıl
ulaşacağımız, okumamızı nasıl düzelteceğimiz konularında yoğunlaştık. Ancak bu
tür okumalarımızda gözümüz temel olan noktayı, bir çok ayrıntılarla birlikte
kavrama durumunada kalabiliyordu. ” Seçici okuma” adı altında şimdi
açıklayacağımız teknikte ise, tüm ayrıntıya girmeden, daha az sözcük okuyarak,
yazarın düşünce bütünlüğünü yoklamamız hedeflenir.
Burada önemli olan her hangi bir metni mikroskopla incelemek değil, genel
hatlarıyla bilmektir. Bu teknik, pratik okumamıza büyük yarar sağlamakta, bize
zamandan kazandırmaktadır. Örneğin, 15 dakikada günlük gazeteyi okuyabelmek, üç
saatte 500 sayfalık bir yapıtta bulunan bilgileri yakalamak gibi
Buraya kadar yapılan açıklamaları özetlemek gerekirse:
1.
Gözümüzle ve beyninizle okuyun.(Dudaklarınız ve ses telleriniz
kımıldamasın)
2. Gözünüzle kelime gurupları görmeye çalışın ( birden fazla
kelime)
3. Okurken yazıya konsantre olmaya çalışın. (geri dönüş yapmayı
kendinize yasaklayın)
4. Her kelimeyi okumak yerine, asıl anlamı veren
kelimeler üzerinde durarak gereksiz kelimeler üzerinde durarak gereksiz
kelimeleri atmaya çalışın.
5. Kendinizi hızlı okumaya zorlayın.
6.
Kendinize okurken belli bir süre vererek, okuduğuğunuzu o süre içinde bitirmeye
çalışın.
7. Fırsat buldukça değişik tipte yazılar okuyun.
(Kendinize
mutlaka okumak için zaman ayırın)
8. Gereksiz Ayrıntılar yerine ana fikir
için okuyun.
Anafikri bulmak için;
a) Birinci paragrafta yazırın tarzını çıkarmaya çalışın
b) Anafikri nereye yazmış olabileceğini düşünün Her paragrafta bunu bulmaya
çalışın.
c) Anafikrin her paragrafta bulunabileceğine dikkat edin.
Başlangıçta bunları uygulamanız ve hatta başarmanız size çok güç gelebilir.
Ama unutmayın ki bunları başarıp bilginin özüne çok daha pratik, çok daha kısa
sürede ulaşabilen insanlar çok fazla. Neden bizde onlardan biri olmayalım?
Yapılması gereken tek şey ümidimizi yitirmemek.
İnatla uygulama
yapın.
Sonucun adım adım geldiğini göreceksiniz…
http://www.hakkinda-bilgi-nedir.com/hizli-okuma-yontemleri-nelerdir-nedir+hizli-okuma-yontemleri-nelerdir-hakkinda-bilgi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder