26 Kasım 2014 Çarşamba

MOTORSİKLET VE TARİHÇESİ

TARİHÇE

İlk örnekleri bisikletlere motor takma girişimleriyle ortaya çıkmıştır. 1869 yılında ABD Massachusetts’li Sylvester Roper buhar gücüyle çalışan motosiklet benzeri bir taşıtı geliştirmeye çalışmıştır. 1893 yılında Felix Millet beş silindirli bir motoru bir bisikletin ön tekerleğine takarak bugünkü motosiklete oldukça benzeyen bir taşıt gerçekleştirmiştir.

Başarılı ilk iki tekerlekli motorlu taşıt tasarımını Fransız mucitler Michael ve Eugene Werner gerçekleştirmiştir. Werner kardeşler aracın motorunu, kadronun altına iki teker arasına yerleştirdiler. O tarihten sonra motosiklet tasarımlarında motor hep aynı yerde kalmıştır.

Üretilen motosikletlerde tip ayrımından çok kullanıcıların tercihleri öne çıkmaktadır. Örneğin hem gezi hem de spor motosikletlerinin özelliklerini tek motosiklette barındırma çabası sonucu üretilen gezi-spor motosikletleri çok fazla motor sever tarafından tercih edilmektedir. Tabiki bu motosiklette gezi motosikletinin sürüş rahatlığı olmamasının yanında bir spor motosikletteki hız da beklenmemelidir. Sonuç olarak gezi motosikletinden daha iyi performansa sahip olup spor motosikletinden daha iyi sürüş rahatlığı sunan bir motosiklettir.

ÇEŞİTLERİ

*Scooter:
Scooter, genelde 50 ila 800 cc arası motor hacmine sahip , otomatik vitesli, küçük tekerlekli, kaportalı, daha çok şehir içinde kullanılan bir motosiklet türüdür. Motorun arkaya yakın ve tekerlerin küçük olması sebebiyle, diğer motosiklet türlerine göre oldukça dengesiz bir yapıya ve ön tekerlek bağlantısı yüzünden daha az manevra kabiliyetine sahipti. Teknolojik yapısı geliştikçe, tekerlek boyutları büyütülmüş, manevra ve denge kabiliyetini arttırmıştır.

İlk olarak II. Dünya Savaşından sonra İtalyada uçak hurdalarından imal edilmiş olan ilk scooter vespa bu türün de genel adı olmuştur.

Bunun yanı sıra Suzuki(Burgman AN400, AN650), Honda (Silverwing), Yamaha (Majesty, Morphous), Kymco (Myroad700, Xciting), Piaggio (Beverly 500, X9500) gibi markaların da maxi scooter olarak bilinen 400-650 cc arasında Scooter modelleri bulunmaktadır.

Uzakdoğu ve Özellikle Çinde Düşük Maliyetli Scooter modellerinin üretilmesi , hızlı bir şekilde yayılmasına, İş ve hobi kullanımında tercih edilir ulaşım aracı olmasına neden olmuştur.

*Off-Road motosiklet(arazi motorsiklet):
Motosikletler arasında en hafifi arazi motosikletleridir. Ayrıca sele de diğer motosikletlere göre oldukça yüksektir. Arazide rahat hareket sağlaması için yerden yüksekliği ve dolayısıyla sele yüksekliği diğer motosiklet türlerine göre fazladır. Aynı motoru paylaştıkları diğer motosiklet modellerinden, şanzımanları ve torklarıyla fark gösterirler. Arazide yüksek hız yerine güç gerektiği için torkları yüksek olur. Bu türün lastikleri toprakta iyi çekiş sağlamak için uzun ve sık dişlidir. Motorlardaki küçük değişiklikler büyük farklar yaratabilir. Örneğin bir eksoz değişimi motorun gücünü 6 beygire kadar artırabilir. Bu motorlar şehiriçi kullanım için değil sert arazi koşulları için üretilmişlerdir.

*Mobilet:
Standart 50 cc hacimde iki zamanlı motoru olan bisiklet diye anılan bir tür motorlu taşıt.
Ucuz olması ve az yakıt harcaması sebebiyle Türkiye'de taşrada tercih edilen bir vasıta olmuştur. Ayakla vurdurmak diye tabir edilen yöntemle yani hızlıca pedalını iterek çalışır. Çalışmamakta direndiğinde yanında koşularak ve/veya ayaklıkta iken üstünde boşa pedal çevrilerek çalışır. Gençler tarafından modifiyeye en yatkın iki tekerli taşıt olarak da görülür.

*Touring motosikleti(gezi motorsiklet):
Gezi motosikleti, uzun yolcuklar için tasarlanmış oldukça rahat bir sürüş sunan motosiklet türü. Bu motosikletler tasarımları gereği daha uzun mesafeleri daha az duraklayarak almayı sağlayacak kapasitede üretilmiştir. Diğer motosiklet tiplerine göre daha büyük yakıt deposu, daha az yakıt tüketimi, rahat bir oturuş pozisyonu, yan ve arka çantalarla birlikte daha fazla yük taşıyabilme gibi özellikleri vardır. Birçok motosiklet firmasının "gezi" ya da "turing" tipi modelleri bulunur. Bu motosikletlerin dezavantajı, ağırlıklarının diğer motosikletlerden daha fazla olması ve şehir içi trafik sürüşlerinde geniş kalarak aralarda yol almalarının güç olmasıdır.

*Chopper motosiklet(alçak motorsiklet):
Alçak motosiklet olarak bilinen bu motosikletler chopper olarak sınıflandırılırlar.Chopper motosikletler aslında cruiser motosikletlerin kişinin isteğine göre düzenlenmesi sonucu ortaya çıkan bir motosiklettir.Chopper motosikletlerin tarihi oldukça eskilere dayanmaktadır.savaş sonrası evlerine dönüş yolunda olan kişilerin motosikletlerini daha hafif ve olduğundan biraz daha hızlı yapmak istemeleri sonucu ortaya çıkan yepyeni bir sınıftır.Chopper kelimesi ise kesmek kırpmak biçmek anlamına gelmektedir.Ayrıca bir helikopterin peranesinin çıkardığı chop chop chop sesininde ilham kaynağı lduğu söylenenler arasındadır.Her chooper kendi sınıfında tektir ve bir başka eşi benzeri yoktur.Tamamen kişiye özeldir.Sadece motor kısmı hariç.Motor aksamı ve tekerleğe aktarma Dünya üzerindeki her chopper motosiklette aynıdır.Bu yönden bakarsanız aslında chopper motosikletlerin dünyada eşi benzeri olmadığı söylenemez ve birçoğunda kullanılan aksesuarlar aslında aynıdır. Örneğin aynalar çoğu yaprak şeklinde ya da malta hacı şeklinde ayna kullanırlar. Chopperlar üzerinde yaklaşık 256 adet parça kişiye özel olarak dizayn edilebilmektedir.Hız amacı gütmeyen sadece gezi amaçlı motosikletlerdir.

*Spor motosiklet:
Spor motosikleti, hız için tasarlanmış sürüş rahatlığının ikinci planda kaldığı bir motosiklet tipidir. Spor motosikletlerin sokak (street), arazi (off-road) ve ikili spor (dual-sport) olmak üzere 3 farklı çeşidi vardır.

*Enduro motosiklet:
Enduro motosiklet, arazi motosikleti ile gezi motosikleti arası bir motosiklet tipidir. Daha çok hem gezi ve hem de arazide motosiklet kullanmak isteyenlerin tercih ettiği bir motosiklettir.

*Kruvazör motosiklet:

*Supermoto motosiklet (Hypermotard):
Supermoto, motokros ile pist yarışları arasında olup normal motor yarışlarına benzemeyen, pistlerin kısa ve virajlı olduğu, hızı 160km/h’den düşük, değişik viraj alma teknikleri olan ve tamamen motorun performansından çok sürücünün yeteneğine bağlı olan bir motor sporudur. Bazı Avrupa ülkelerinde Supermotard olarak da adlandırılmaktadır. Yarışların %70’i asfalt, %30’u toprak zeminde geçmektedir. Supermotolar, off-road motoruna yarış motorunun lastiklerinin ve jantlarının takılmasıyla oluşur.


MOTORSİKLET MARKALARI VE HANGİ ÜLKE YAPIMI OLDUĞU

*Mondial : türk malı
*Honda :Japon
*Yamaha :Japon
*Suzuki :Japon
*Kawasaki :Japonya
*Harley-Davidson :Amerikan
*BMW : Alman
*Vespa :İtalyan
*Piaggio :İtalya
*Peugeot :Fransız
*Gilera :italya
*Ducati :italya
*Aprilia :italya
*Hyosung :kore
*Kymco :çin
*Regal Raptor :çin
*Keeway :macar malı :üretim çin
*Kanuni :türk malı
*Kubamotor :türk malı
*Ural:rus malı
*Bisan :türk malı
*Uğur Mondial :türk malı
*Asya Motor :türk malı
*Ramzey :türk malı
*Beldeyama : -
*Hazey Türk :türk malı


Önemli not: Arkadaşlar türk mallarının çoğu çinde üretilmiş parça kullanılmaktadır.Parçalar Çinden ithal edilip Türkiye'de montajı yapılmaktadır.                                                                                                                                                                                                                                                          

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder